FAQ

Veelgestelde vragen over TerInfo, praktische zaken en het bespreken van terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen in de klas.

Over TerInfo

Wat doet TerInfo? 

TerInfo is een programma van de Universiteit Utrecht om scholen te helpen bij het bespreken van terrorisme, politiek geweld en heftige gebeurtenissen in de samenleving. Dat doen we door docenten (po, vo, mbo en hbo) te voorzien van artikelen in onze kennisbank over terrorisme en politiek geweld. Daarnaast bieden we kant-en-klaar lesmateriaal aan waarmee docenten zelf in de klas les kunnen geven. Bij heftige gebeurtenissen in de samenleving brengen we zo snel mogelijk een lesbrief uit met context, duiding, pedagogische handvatten en concrete werkvormen. We doen onderzoek naar wat jongeren weten van terrorisme, wat ze meekrijgen van heftig nieuws en naar het effect van ons lesmateriaal op hun houdingen en angstgevoelens. Ook staan we in nauw contact met docenten om uit te wisselen op welke manieren zij aandacht besteden aan actuele onderwerpen en om op te halen aan welke ondersteuning zij behoefte hebben. 

Hoe is TerInfo ontstaan? 

Rondom de reeks aanslagen die Europa rond 2015 teisterde, kreeg hoogleraar Beatrice de Graaf steeds meer verzoeken vanuit het onderwijsveld om te helpen bij het bespreken van terrorisme en aanverwante onderwerpen. Daarom riep zij samen met hoogleraar Micha de Winter TerInfo in het leven. Intussen is TerInfo uitgegroeid tot een omvangrijk interdisciplinair kennisplatform met achtergrondinformatie, handvatten en lesmateriaal. 

Wie zijn de mensen achter TerInfo?

Naast het vaste team van TerInfo werken experts van de Universiteit Utrecht vanuit verschillende disciplines en achtergronden mee aan het project. Daarnaast is TerInfo een leergemeenschap. Dat wil zeggen dat studenten vanuit verschillende studierichtingen betrokken zijn bij het project en de kans krijgen om hun academische kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen. Zij schrijven mee aan de website. Bekijk hier welke mensen betrokken zijn bij TerInfo.

Hoe wordt TerInfo gefinancierd?

TerInfo is aanvankelijk gedragen door het wetenschappelijk personeel (De Graaf en anderen), dat dit naast hun werkzaamheden als extra activiteit uitvoerde. Vervolgens is er een kleine initiële financiering geweest vanuit de zogeheten Taskforce Radicalisering en Polarisatie, die door de Gemeente Utrecht ter ondersteuning van Utrecht Zijn We Samen (UZWS, gericht op het tegengaan van radicalisering en polarisering in de stad) in 2015 in het leven is geroepen. Daarna groeide TerInfo snel, en was er een ondersteunende en uitvoerende staf nodig. Dat is met middelen vanuit het NWO (wetenschappelijk personeel), subsidies en via prijzengeld gefinancierd. 

  • Tussen eind 2020 en medio 2024 ontving TerInfo een subsidie van de NCTV en de ministeries van SZW en OCW, en tussen maart en augustus 2021 een subsidie van het K.F. Heinfonds. 
  • In 2023 won TerInfo de Brouwer Vertrouwensprijs van €100.000.
  • Per 1 september 2024 wordt TerInfo gefinancierd uit middelen van de Universiteit Utrecht en vanuit een subsidie van de NCTV-Academy en het ministerie van SZW.
  • Per 1 juli 2025 ontvangt TerInfo ook steun vanuit het Vfonds. 

Wat voor onderzoek doet TerInfo?

TerInfo doet onderzoek onder leerlingen en docenten, waarbij de resultaten weer terugvloeien naar het onderwijsveld. Zo onderzochten we het belang van het bespreken van terrorisme in het voortgezet onderwijs, en hoe dergelijke gesprekken angst wegnemen bij leerlingen. Lees hier meer.

Voor scholen

Ik ben nieuw hier. Wat kan ik allemaal vinden op deze website?

Hier lees je meer over ons programma en hoe we jou van dienst kunnen zijn. 

Wat kan TerInfo betekenen voor mijn school?

TerInfo ondersteunt docenten (po, vo, mbo en hbo) met gratis, onafhankelijke informatie over terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen in onze kennisbank. Op onze site vind je algemene tips bij het bespreken van gevoelige maatschappelijke thema’s. Daarnaast bieden we kant-en-klaar lesmateriaal aan waarmee je zelf aan de slag kunt in het klaslokaal. Op aanvraag en op basis van beschikbaarheid bieden we ook trainingen of workshops aan. 

Kan ik als docent iets betekenen voor TerInfo?

TerInfo ontwikkelt al het materiaal in nauwe samenspraak met docenten en leerlingen. Daarom hebben we een docentenpanel, dat ons voorziet van feedback. Wil je ons graag van feedback voorzien, wil je meedoen aan onderzoek of heb je verbeteringen of suggesties? Neem contact met ons op. We horen graag van je!

Wat betekenen de niveaus van jullie lesmateriaal?

Geen enkele klas is hetzelfde. Kies zelf het niveau dat het beste aansluit bij de klas die je voor je hebt. Onderstaande indeling kun je hanteren als richtlijn.

  1. * eenvoudig: po groep 5/6
  2. ** basis: po groep 7/8; vmbo 
  3. *** verdiepend: onderbouw havo/vwo; bovenbouw mavo; mbo
  4. **** uitdagend: bovenbouw havo/vwo; hbo

Accounts

Waarom moet ik een account aanmaken?

Het materiaal van TerInfo wordt met zorg samengesteld om docenten in het primair, voortgezet, middelbaar en hoger beroepsonderwijs te ondersteunen bij het bespreken van terrorisme en andere heftige gebeurtenissen in de klas. Door te werken met accounts houden we zicht op onze doelgroep en weten we zeker dat het materiaal terechtkomt bij belanghebbenden. We benaderen onze contacten incidenteel met de vraag of ze ons kunnen helpen bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.

Wat kost een account?

Het materiaal van TerInfo is kosteloos voor docenten.

Ik sta niet voor de klas. Kan ik toch een account aanvragen?

In principe is het materiaal van TerInfo gemaakt voor docenten. Wil je toch graag toegang tot onze site? Stuur ons dan een mail waarin je uitlegt waarvoor je het materiaal wil gebruiken. 

Hoe kan ik een account aanvragen?

Vul hier het registratieformulier in om een account aan te vragen. We streven ernaar je aanvraag uiterlijk de volgende werkdag goed te keuren.

Ik heb een account aangevraagd, maar kan nog niet inloggen. Wat moet ik doen?

We beoordelen alle aanvragen handmatig. We proberen dat altijd uiterlijk de eerstvolgende werkdag te doen, maar soms kan het iets langer duren. We vragen om je begrip hiervoor. Duurt het lang en denk je dat er iets niet klopt? Neem dan contact op.

Controversiële onderwerpen in de klas

Maak je kinderen niet onnodig bang door met ze te praten over heftige zaken als terrorisme en oorlog?

Leerlingen krijgen dankzij (sociale) media veel mee van heftig nieuws en van heftige gebeurtenissen, vaak meer dan ouders, verzorgers en docenten denken. Juist daarom is het belangrijk om leerlingen te helpen deze gebeurtenissen te duiden en te voorzien van context. TerInfo helpt docenten in het primair, voortgezet, middelbaar en hoger beroepsonderwijs hierbij. Onderzoek wijst uit dat juist het overbrengen van feitelijke kennis jongeren helpt om zaken als terrorisme beter te begrijpen en om angst weg te nemen. 

Wat is het pedagogisch kader van TerInfo?

Het pedagogisch kader van TerInfo bestaat uit vier uitgangspunten:

  1. Evenwichtig duidingskader,
  2. Complementariteit: structureel & ad hoc,
  3. Handelingsperspectief en
  4. Inclusiviteit.

Bij het Evenwichtig duidingskader en Inclusiviteit staat multiperspectiviteit centraal, wat kort gezegd betekent dat verschillende perspectieven op één gebeurtenis tegelijkertijd naast elkaar kunnen bestaan. Daarnaast opereert TerInfo binnen de grenzen van de democratische rechtsstaat, en geeft de grenzen van dat normatieve kader in lessen en in materiaal ook duidelijk aan. Lees hier meer.

Waarom kiest TerInfo voor een historiserende benadering?

Wanneer er angst of onrust leeft op scholen rondom heftige gebeurtenissen, zoals na terroristische aanslagen, is het belangrijk om deze in te kaderen. Daarom heeft TerInfo een historiserende insteek die is gericht op het overdragen van kennis en het bieden van context, wat helpt om het hedendaagse moment van schok en urgentie in perspectief te plaatsen. Leerlingen realiseren zich dat heftige gebeurtenissen ons niet zomaar overkomen, maar dat we van het verleden kunnen leren en er grip op kunnen krijgen. Deze methode hebben we wetenschappelijk onderzocht en is aantoonbaar effectief in het contextualiseren van heftige gebeurtenissen en het wegnemen van angst.

Hoe bepaalt TerInfo aan welke onderwerpen aandacht wordt besteed? 

TerInfo is begonnen als programma om terrorisme bespreekbaar te maken in de klas, maar heeft haar onderwerpkeuze de afgelopen jaren verbreed naar politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen. Het uitgangspunt bij onze onderwerpkeuze is de resonantie in de Nederlandse samenleving. We behandelen de onderwerpen vanuit de historiserende benadering en met aandacht voor multiperspectiviteit en de kaders van de democratische rechtsstaat.

Hoe bespreek je terrorisme, politiek geweld en heftige gebeurtenissen in de klas?

Iedere klas en docent is anders. Er is dan ook niet één manier om actuele, gevoelige en moeilijke maatschappelijke thema’s te bespreken in de klas. Wel zijn er enkele Do’s, richtlijnen die in de meeste gevallen helpen, en Don’ts, aspecten die je beter kunt vermijden of onderbreken. Lees hier meer.

Help! Hoe ga ik om met controverse in de klas?

Bij TerInfo zijn diverse experts betrokken die je kunnen helpen bij het bespreken van heftige gebeurtenissen in de klas. In ons dossier tref je algemene pedagogische tips en handvatten. Heb je een specifieke vraag of kwestie waar je tegenaan loopt? Neem dan contact met ons op. Een organisatie als Stichting School en Veiligheid biedt ondersteuning bij het omgaan met acute controverse of onveilige situaties op school of in het klaslokaal.

Wanneer is het belangrijk om disruptieve gebeurtenissen te bespreken?

TerInfo hanteert een pedagogiek van twee snelheden, die elkaar aanvullen. Dit houdt in dat het lesmateriaal zowel ad hoc, na een recente gebeurtenis, als op een meer structurele wijze kan worden ingezet. Na incidenten streven we ernaar om binnen een paar dagen een lesbrief te publiceren met kennis en handvatten. De meer algemene lesplannen, artikelen en grote vragen kunnen op ‘koude momenten’ worden besproken. Dit helpt leerlingen om op ‘hete’ momenten incidenten te koppelen aan de eerder opgedane inzichten en zo de gebeurtenis beter te kunnen duiden.

Hoe definiëren jullie terrorisme?

Gebeurtenissen worden getoetst aan de definitie van ‘terrorisme’, zoals geformuleerd door de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid): ‘Terrorisme is het uit ideologische motieven dreigen met, voorbereiden of plegen van op mensen gericht ernstig geweld, dan wel daden gericht op het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.’ 

Contact

Hoe neem ik contact met jullie op?

Heb je vragen die je hier niet kunt terugvinden? Of ben je op zoek naar meer ondersteuning bij het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas of bij problemen die mogelijk spelen op jouw school? Neem dan contact met ons op via ter-info@uu.nl of op 030 253 60 33.

Kan ik als organisatie met jullie samenwerken?

Zie je een mogelijke samenwerking voor je tussen jouw organisatie en TerInfo? We drinken graag een (digitale) kop koffie om kennis te maken. Neem contact met ons op. 

Kan ik feedback geven op jullie lesmateriaal?

Wil je een ervaring delen uit het klaslokaal, feedback leveren op een van onze lessen of lesbrieven, of ons een compliment geven? We horen graag van je! Stuur ons een mailtje op ter-info@uu.nl.

Hoe blijf ik op de hoogte van TerInfo?

Elke eerste vrijdag van de maand versturen we onze nieuwsbrief, met daarin een overzicht van ons nieuwste lesmateriaal, onderzoeksresultaten en een mediatip. Na grote incidenten versturen we extra nieuwsbrieven met achtergrondinformatie en handvatten. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Meld je hier aan. We zijn bovendien actief op LinkedIn. Je kunt ons hier volgen.