TerInfo is erop gericht om docenten te helpen terrorisme, politiek geweld en disruptieve momenten op een duidelijke, feitelijke, verantwoorde en verbindende manier te bespreken met verschillende leeftijdsgroepen. De pedagogische onderbouwing van TerInfo is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Evenwichtig duidingskader
Terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen kunnen tot angst en polarisatie leiden in het klaslokaal. Bovendien is er over dit soort onderwerpen vaak een overvloed aan informatie en verhalen voorhanden, die niet allemaal van goede kwaliteit zijn en soms zelfs desinformatie bieden. Om dit tegen te gaan, wil TerInfo historisch onderbouwde kennis inzetten binnen een evenwichtig duidingskader. Het verleden biedt ons immers voorbeelden van hoe er in het verleden met gebeurtenissen omgegaan werd en maakt het mogelijk om hedendaagse ontwikkelingen in een breder kader te plaatsen. We streven daarbij om zoveel mogelijk perspectieven te belichten, maar laten tegelijkertijd zien dat we in Nederland handelen binnen het kader van de democratische rechtsstaat. Op deze manier verbinden we multiperspectiviteit met pragmatische realiteitszin en pedagogische instructie aan jongeren.
Structureel en ad hoc
TerInfo biedt materiaal aan dat zowel structureel als ad hoc kan worden ingezet. Deze twee sporen vullen elkaar aan. Zo is het belangrijk om op de meer ‘rustige momenten’ aandacht te besteden aan achtergronden, geopolitieke ontwikkelingen en bredere thema’s als terrorisme, oorlog en vrede, radicalisering, complottheorieën of mediawijsheid. Dit helpt leerlingen namelijk om op de ‘hete’ momenten, wanneer de emoties hoog oplopen en er veel meningen in de klas zijn, incidenten beter te begrijpen en in context te plaatsen. De grote vragen-artikelen in de kennisbank en lesplannen van TerInfo geven inzicht in de historische contexten en in de daadwerkelijke dreiging die uitgaat van terrorisme en aanverwante onderwerpen. De meer ad hoc informatie bieden we aan in de vorm van actuele artikelen, bijvoorbeeld over recente aanslagen en over daders. Bij grote disruptieve momenten of incidenten brengt TerInfo bovendien binnen een paar dagen een lesbrief uit, met inhoudelijke kennis, historische duiding, pedagogische handvatten en werkvormen.
Handelingsperspectief
Door terrorisme en politiek geweld te duiden, wil TerInfo de weerbaarheid van leerlingen ertegen vergroten. Hiervoor maakt TerInfo gebruik van historisch onderbouwde kennis, die we vertalen naar zo concreet mogelijke handelingsperspectieven. We laten leerlingen zien wat we als individuen en als samenleving kunnen doen tegen terrorisme en politiek geweld en wat de politie en veiligheidsdiensten al doen. Uit ons onderzoek onder vo-leerlingen blijkt dat deze aanpak ervoor zorgt dat leerlingen minder angstig worden en terrorisme beter in context kunnen plaatsen. Dit laat zien hoe belangrijk het is om gevoelige maatschappelijke onderwerpen als terrorisme goed doordacht en historisch onderbouwd te bespreken. Ook hanteren wij de principes van de pedagogiek van de HOOP van Micha de Winter (2017): 1) Het cultiveren van handelingsperspectief, 2) Onderbreken van al te snelle oordelen, 3) Voorleven van optimisme en 4) Bevorderen van actieve participatie.
Inclusiviteit
Verschillen in etnische, culturele, politieke en maatschappelijke achtergronden van zowel leerlingen als docenten kunnen ervoor zorgen dat er verschillende perspectieven leven in de klas. Dit kan leiden tot polarisering. Daarom is het belangrijk om bij de bespreking van gevoelige, actuele onderwerpen ervoor te zorgen dat zowel de informatie als de invalshoeken zo inclusief mogelijk zijn. Dit is ook van belang voor scholen met een homogene leerlingenpopulatie, zodat leerlingen kennismaken met de bredere samenleving en de perspectieven die daarbinnen leven. De nadruk ligt echter niet op het onderstrepen van de verschillen, maar juist op overstijgende principes die voor iedereen geldig zijn, ongeacht de persoonlijke achtergrond van de leerling of docent.