Hieronder vind je een overzicht van artikelen en items die in de media zijn verschenen over TerInfo, of met medewerking van TerInfo. Ben je als journalist geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.
Nederlandse media
- Extremistische grapjes vliegen voorbij op de smartphone, maar ze zijn niet alleen grappig, stelt de NCTV. 4 juni 2024. NRC.
- Is er ooit een periode in de geschiedenis geweest zonder oorlog? 29 mei 2024. NOS Jeugdjournaal.
- Hoe maak je gevoelige onderwerpen bespreekbaar in de geschiedenisles? 27 mei 2024. Folia.nl.
- Beladen onderwerpen behandelen in de klas: ‘Er moet ruimte gecreëerd worden’, 7 december 2023. RTL, Beau.
- Webinar: Spanningen hanteren in de klas. 16 november 2023. Stichting School en Veiligheid.
- De Ongelooflijke Podcast #166 – Waarom de oorlog tussen Israël en Hamas ons zo polariseert (met Beatrice de Graaf en Stefan Paas). 5 november 2023. NPO Radio 1 en EO.
- Stevig discussiëren over de oorlog zonder ruzie, kan dat? Beatrice de Graaf: ‘Speel niet op de persoon’. 7 november 2023. Nederlands Dagblad.
- Ook op school is de oorlog tussen Israël en Hamas voelbaar: ‘Ik heb nog niet eerder gezien dat het in de klassen zo snel polariseert.’ 25 oktober 2023. De Volkskrant.
- Bezorgdheid over de situatie in Israël en de Palestijnse gebieden. 24 oktober 2023. UU.
- In de klas horen leerlingen de feiten over Israël en Gaza: ‘Mijn mening doet er niet toe’, 13 oktober 2023. Algemeen Dagblad.
- Amsterdamse scholen gaan het gesprek met leerlingen aan over de oorlog in Israël en Gaza: ‘We kiezen geen kant,’ 11 oktober 2023. Het Parool.
- Lespakket om oorlog in Israël goed uit te leggen, 10 oktober 2023. NPO Radio 1. https://www.nporadio1.nl/fragmenten/villa-vdb/f27b249a-fcad-49da-906f-9d03eccea3a0/2023-10-10-lespakket-om-oorlog-in-israel-goed-uit-te-leggen.
- Zo praat je als leerkracht over de oorlog in Israël. ‘Bescherm leerlingen voor strafbare feiten,’ 10 oktober 2023. Nederlands Dagblad.
- Israëlisch conflict in het Limburgse klaslokaal: ‘Begin niet met vooroordelen,’ 9 oktober 2023. De Limburger.
- Hoe bespreek je het Israëlisch-Palestijnse conflict? Oktober 2023. Maatschappij & politiek.
- ‘Zijn jullie oké?’ vraagt de leraar. ‘Nee’, antwoordt een leerling, 9 oktober 2023. NRC.
- Even-Zohar, J. (2023). Lesgeven over een complex conflict. Tweedewereldoorlog.nl.
- Hoeveel krijgen leerlingen mee van terrorisme? En wat is de impact?, 6 april 2023. Kidsweek in de klas.
- Wat weten, vinden en voelen kinderen uit groep 7 en 8 van terrorisme? TerInfo en Kidsweek deden onderzoek, 5 april 2023. UU.
- Als oorlog en terreur de klas in komen, 26 januari 2023. UU.
- Onderwijsproject TerInfo wint Brouwer Vertrouwensprijs. Lesmateriaal rondom ontwrichtend nieuws zet aan tot kritisch denken, 24 januari 2023. UU.
- ResearchED Nederland Podcast, afl. 30. Over hoe het steunpunt TerInfo (UU) leraren helpt om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. 15 september 2022.
- Scholen geven speciale lessen over Oekraïne: ’16-jarigen zijn bezig met hele andere dingen, maar zijn wel betrokken’, 4 maart 2022. De Stentor.
- Hoe praat je met kinderen over oorlog? Zes tips van de pedagoog, 2 maart 2022. NRC.
- Onderzoekers helpen docenten met tips om over de oorlog in Oekraïne te praten, 28 februari 2022. Nederlands Dagblad.
- Hoe maak je de oorlog in Oekraïne bespreekbaar in de klas?, 28 februari 2022. UU.
- Manifest Jongeren Challenge, 30 april 2021. Nationale Wetenschapsagenda.
- Makkelijker praten over moeilijke zaken, 1 april 2021. AoB, Onderwijsblad (4).
- ‘Je hoeft niet bang te zijn voor een aanslag’, 2020. Maatschappij & Politiek.
- Kinderen in Utrecht krijgen les over terrorisme, 4 april 2019. NOS, Jeugdjournaal.
- Terrorismeles in Utrecht, 4 april 2019. NOS, NPO Radio 1.
- Lesbrief voor scholen over bespreekbaar maken van een aanslag, 22 maart 2019. UU.
- Terrorismeles, 23 juni 2019. NRC.
- Pilot ‘Terrorisme bespreken in de klas’ van Beatrice de Graaf, 25 april 2018. UU.
Publicaties
- Wansink, B., Herinx, M., van der Werf, M. & de Graaf, B. (2024). Leerlingen weerbaar maken. Lessen uit het verleden helpen bij ontwrichtende momenten. Kleio 1, 14-17.
- Vleeskens, M., Bammens, M., Herinx, M., & Wansink, B. (2023). Boze mensen en bivakmutsen. Didactief Online.
- De Graaf, B., Sterkenburg, N., in samenwerking met Dijkstra, J. & Glas, T. (2023). Discussing terrorism in the classroom – adopting an empathizing and historical perspective, A research note. Studies in Conflict and Terrorism.
- Bammens, M., Herinx, M., Wansink, B., Glas, T. & de Graaf, B. A. (2022). De oorlog in Oekraïne bespreken in de klas: Een exploratief onderzoek naar de lesbrief van TerInfo. Dimensies 5, 33-53.
- Nieuwenhuis, I. & Bammens, M. (2022). Spotprent tonen of niet? Didactief 5, 44-45.
- Nieuwenhuis, I. & Bammens, M. (2021). Dilemma’s, ervaringen en aanbevelingen van docenten: De moord op Paty in het klaslokaal. Maatschappij & Politiek 6, 11-13.
- Wansink, B. & De Graaf, B. A. (2019). Terrorisme bespreken in de klas: lesmateriaal TerInfo biedt hulp, 2019. Kleio 6, 40-43.
Internationale media
- Educational project TerInfo wins prestigious Brouwer Vertrouwensprijs. Teaching materials around disruptive news prompt students to think critically, January 24, 2023 (UU)
- Educational letter for schools to improve discussion for Utrecht shooting, March 22, 2019 (UU)
- Pilot Beatrice de Graaf: Discussing Terrorism in Classroom, April 25 2018 (UU)