TerInfo biedt artikelen en lesplannen aan over terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen. Bij het tot stand komen van deze artikelen en lesplannen worden keuzes gemaakt, zoals welke onderwerpen wel en niet aan bod komen. Daarbij maken we de volgende afwegingen:
Maatschappelijke resonantie
TerInfo schrijft over terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen met als doel om in te spelen op ervaren angst en onrust, en deze weg te nemen. Bij de keuze voor een onderwerp gaan we daarom allereerst uit van maatschappelijke resonantie: hoe deze gebeurtenis doorwerkt op scholen en op de belevingswereld van jongeren. Ofwel: wat speelt er onder scholieren, wat signaleren docenten? We onderhouden nauw contact met onze doelgroep, onder andere via ons docentenpanel, met experts en partnerorganisaties. Verder baseren we onze onderwerpkeuze op berichtgeving in de Nederlandse en internationale media en op sociale media.
Perspectief bieden door kennisoverdracht
Het is belangrijk om context, nuance en relativering aan te bieden bij terrorisme, politiek geweld en disruptieve gebeurtenissen. Dat doen we door deze onderwerpen en gebeurtenissen in historisch perspectief te plaatsen. Zo bieden we aandacht aan de geschiedenis van terrorisme, om te laten zien dat het al lang bestaat, vele gezichten gekend heeft en vergankelijk is. Bij momenten van crisis zoomen we uit en kijken we naar vergelijkbare momenten in de geschiedenis, en naar wat we kunnen leren van het verleden. De nadruk in het lesmateriaal en de kennisbank van TerInfo ligt op het bieden van achtergrondinformatie bij actuele gebeurtenissen, en op het beantwoorden van grote vraagstukken en het schetsen van de lange lijnen. Om die reden kan het zijn dat wij op een gegeven moment een dossier, lesbrief of artikel sluiten en niet meer updaten met de laatste ontwikkelingen, terwijl het historisch kader of de geschetste bredere context overeind blijft.
De kaders van de democratische rechtsstaat
De klas is bij uitstek een setting waarin leerlingen moeten kunnen oefenen met het uiten en formuleren van hun mening. Echter zijn er zowel op school als in de samenleving grenzen van hoe we met elkaar omgaan: zo mag je niet discrimineren, aanzetten tot geweld of geweld gebruiken. Bij TerInfo zien we het als de pedagogische taak van onderwijsprofessionals om leerlingen te wijzen op de kaders van de democratische rechtsstaat, wat immers het speelveld van hun doen en laten vormt. Het is belangrijk om leerlingen te wijzen op waar de grens ligt tussen woord en daad en tussen wat legaal en strafbaar is. Zo kan een leerling een oproep tot geweld als grap delen, die door de rechter als opruiing worden gezien. In ons lesmateriaal is daarom expliciet aandacht voor de kaders van de democratische rechtsstaat.
Toetsing aan definitie van terrorisme volgens NCTV
Wanneer wij schrijven over terrorisme of over terroristische aanslagen, volgen we de definitie van terrorisme van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV): ‘Terrorisme is het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.’ TerInfo spreekt bovendien van terroristische individuen of organisaties als deze zijn opgenomen in de terrorismelijsten van Nederland, de Verenigde Naties (VN) of de Europese Unie (EU). Het komt voor dat het lastig te bepalen is of er wel of niet sprake is van terrorisme, bijvoorbeeld wanneer de toerekeningsvatbaarheid van een terrorismeverdachte in twijfel wordt getrokken, maar ook wanneer het zowel een terroristische als statelijke actor betreft (en er wellicht beter kan worden gesproken van staatsterreur). Daarnaast zijn (inter)nationale terrorisme- en sanctielijsten veranderlijk en kunnen zij op verschillende momenten in de tijd een individu of organisatie includeren of excluderen. Het uitgangspunt over maatschappelijke resonantie kan daarom soms het aansluiten bij de Nederlandse definitie van terrorisme overstijgen.